ריטיינר VS בנק שעות

האתר והבלוג שלי, כבר כמעט 4 שנים ללא עדכון,

בלוג שהפוסט האחרון שלו היה כגַּלְעֵד של פרויקט משותף שהפקתי עם נעמה הנקין הי"ד,

היום, לאחר שנים, אני חוזרת לשתף בבלוג שהיה אז ממש בתחילת דרכו ונוצר בדחיפתה וסיועה של נעמה,
כמו המיתוג והעיצוב של אתר המניפה שעברו תחת ידיה האמונות של נעמה.

ועם כל הקושי לגעת במשהו שהיא יצרה, (וזו הסיבה שהאתר והבלוג לא עודכנו מאז תקופת החגים ב2015) האתר והבלוג הולכים בקרוב לעבור מתיחת פנים בע"ה, בעקבות שינויים ודיוקים בסטודיו המניפה.

ובינתיים שמחה להגיש לכם את הפוסט החדש שלי.

***

מזמינה אתכם להירשם לעדכונים חדשים, רק להכניס מייל ואעדכן כשיש חדש כאן:

ריטיינר או בנק שעות?

את הרעיון לפוסט הפותח מחדש את הבלוג, 'ארגן' לי לקוח פוטנציאל, איתו נפגשתי היום.

הפגישה נסבה על נושא קידום האתר שלו ודרכים אסטרטגיות שונות לשיווק קמפיינים בדיגיטל.

אך לא על זה ארחיב, אלא הפעם אכתוב על השלב בו הגענו לדבר על אופן התשלום.

איך זה שהנושא שפותח את הבלוג, עוסק בפרט הכי ברור מאליו בכל עסקה ומה כבר יש לחדש עליו?
אך נראה שיש מה להרחיב על אופני תשלום, גם בהקשר ספציפי לקידום אתרים וכל הנוגע לשיווק בדיגיטל.

ובחזרה לפגישה עם הלקוח, לשאלתו לגבי צורת התשלום, עניתי שאצלי, כמקובל לרוב בתחום, התשלום נגבה בריטיינר (תשלום חודשי מתחדש) שנקבע מראש, בהסתמך על הערכה משוערת של היקף הפרוייקט.

לקוחות חכמים סובבים אותי

אבל מה לעשות, שנתקלתי בלקוח חכם (כמו כל הלקוחות שלי אגב 🙂 ) ועשיר בנסיון עם אנשי מקצוע.

ולמשנתו, ריטיינר, יכול להוות לפעמים בעיה מצד הלקוח.
מסיבות שונות, ביניהן, שההשקעה החודשית לא דומה בין חודש לחודש,

וכמו"כ בריטיינר חודשי, ייתכן ויידחו משימות מחודש לחודש, או שלא יינתן בצורה מדוייקת דין וחשבון על כל פעולה ופעולה.

ומן הסתם ישנם עוד 'אתגרים' כשמתבססים על תשלום חודשי קבוע ומתחדש.

ואילו בבנק שעות, מה ששילמת קיבלת, או אולי הפוך מה שקיבלת – שילמת.

דעתי?

ראשית אני מבינה את כיוון החשיבה באופן כללי, במיוחד שהוא מתבססת על נסיון העבר, שייתכן ולא היה מספק מספיק מבחינת הלקוח, על מה ולמה הולך הכסף,

יחד עם זאת, אני רואה יתרונות רבים בתשלום קבוע מתחדש, הן לנותן השירות והן ובעיקר ללקוח.

ואתמקד במקרה זה בלקוח.

לפני כן אציין שיש בהחלט מקרים בהם מעריכים סכום X לתקופה מסתיימת שאמור להשתנות לאחר התקופה לסכום Y, לדוגמה: מעבר אתר – במעבר אתר – החודשים הראשונים עלולים לקחת זמן רב יותר של עבודה באופטימיזציה פנימית ומעבר נכון של האתר, וערך מקצועי של נותן השירות ואכן התמחור עלול להיות גבוה יותר, בשלב הראשוני.

עם זאת.

כשהתשלום מתבצע בריטיינר הוא מתבצע על סמך הערכה כללית,

סקירה של המשימות הקבועות החודשיות המשוערות בתוספת משוערת של דינאמיקה טבעית של כל פרוייקט = סכום חודשי מוגדר מראש.

ככל שחבילה המותאמת ללקוח, יותר מוגדרת לרשימת פעולות מסודרת מראש – כך סכום הריטיינר יהיה מאד דומה לסכום בנק שעות שייקבע מראש ומבחינת לקוח במקרה זה ואין הרבה משמעות אם מגדירים את התשלום כריטיינר או כבנק שעות.

אך ככל שהחבילה והיקף הפעילות והצורך רחב יותר – הדינמיות בפרוייקט מתרחבת יותר והפעולות החודשיות יכולות להיות שונות מרבעון לרבעון ואף לקבל תפנית תוך כדי עבודה, ואם ננסה להגדיר את זה בתוך בנק של שעות – לרוב התשלום יהיה גבוה בהרבה יותר מסכום חודשי שהוגדר מראש,

כמובן שגם בריטיינר ישנה הגדרה של מה נכלל בתוך הפעילות החודשית, עדיין התנועתיות בהיקף הפרוייקט עלולה להשתנות מעת לעת.

למה יש כזו תנועתיות בפרוייקט?

אני מסכימה עם זה שיש תשתית שעובדת קבוע בצורה חודשית, ובהחלט זה גם תלוי באופי הפרוייקט, אבל מזכירה לכם שבשנת 2019 לקראת 2020 – העולם שלנו כל כך דינמי, אנחנו כל הזמן מחדשים לגולשים שלנו – והפעילות הדיגיטלית מלאת דינמיקה, יחד עם מה שעובד טוב בשוטף – תמיד יש חידושים ובדיקות לשיפורים והוספת דברים חדשים.

דווקא שווה לנותן השירות לקחת לפי שעות, לא?

ייתכן, אך צורת העבודה בריטיינר חודשי קבוע, הן ללקוח והן לנותן השירות, נותנת יציבות חודשית וגם לא מכניסה את הלקוח להפתעות, ייתכן שחודש אחד העבודה רבה יותר וחודש אחר פחות – אבל העבודה מתקזזת בסופו של דבר חודש עמוס מול חודש פחות ומתפרסת על פני ציר זמן רחב של פעילות.

ויותר מזה, אנחנו כנותני שירות נותנים ומצ'פרים הרבה מעבר מהמוגדר ללקוחות נאמנים לאורך זמן.

אני אוהבת לעבוד עם לקוחות לאורך זמן, להכיר אותם. ההיכרות הקבועה מאפשרת לי לתת את היקף העבודה בהתאמה לכל לקוח ונתינת מענה מקצועי שזה הרבה מעבר לא לספור שעות.

כך ששוב, היתרון ללקוח – במקרה זה  – רב ערך.

ועוד משהו בקשר לשעות מוגדרות של עבודה:

אנחנו מוכרים הרבה יותר מערך של זמן – המקצועיות שלנו בתחום והנסיון הרב – שווים הרבה יותר מתרגום של עבודה לשעות.
אנחנו מוכרים ערך, מוכרים תוצאה.

אז מה אני הולכת להציע ללקוח שנפגשתי איתו?

אצלי, התשלום כפי שהבנתם מתבצע בריטיינר, כשמדובר על ניהול/שיווק/קידום אתר/פרויקט.

(למעט חבילה לאופטימיזציה חד פעמית בקידום אתר).

ואני הולכת עדיין בהצעה להציע ללקוח בהצעת המחיר – ריטיינר, כלומר תשלום חודשי קבוע מתחדש. ואולי בעצם אשלח לו לינק לכאן? 🙂

ויחד עם זה, אני זורמת כנראה ואולי בכל אופן אתן לו אפשרות בחירה נוספת, תשלום לפי בנק שעות?

נראה. מקסימום? נתחיל לעבוד ביחד.

מה דעתכם? מה הייתם עושים –

אשמח לקרוא כאן תגובות גם מצד נותני שירות וגם מצד 'הלקוח'

תגובה אחת

  1. יהודה
    מזכיר לי סיפור שקראתי, אנסה להיזכר במקור, על מישהו שתיקן מכונה מסויימת ע"י דפיקה קלה במקום מאד ספציפי במכונה, מה שטובים ומקצועיים לא הצליחו לתקן בשעות עבודה, ושהוא נתן ביקש סכום גבוה יחסית מהלקוח, שראה שבמכה אחת הוא פתר את הבעיה, אז למה כזה סכום גבוה? אז המתקן – כתב בחשבונית: 1 ש"ח – תשלום על המכה, ו8,000 ש"ח (נגיד) תשלום על המקצועיות והנסיון הרב שדרכו הוא ידע איפה בדיוק ואיך להכות… מקצועיות ונסיון בהחלט נמדדים מעבר לספירת שעות…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *